1. Co to jest paradontoza i jak ją rozpoznam?

7 maja, 2010

Paradontoza jest stanem zapalnym przyzębia. Należy do jednych z najczęstszych zachorowań człowieka. Paradontozę powodują bakterie i odczyn zapalny organizmu człowieka. Chroniczny stan zapalny prowadzi do zniszczenia kości szczęk, a dalsze stadium zaawansowania choroby do utraty zębów. Nieleczona paradontoza może spowodować utratę zębów już u młodych osób. Utrata zębów może nastąpić także później, jeżeli nie rozpoznano paradontozy i nie była ona leczona.

Paradontoza rozpoczyna się stanem zapalnym dziąseł (gingivitis), które jest trudne do stwierdzenia i często przez pacjentów niezauważane. Najczęstszym objawem, na który zwracana jest uwaga pacjentów to skłonność do nadmiernego krwawienia dziąseł, które mogą być także opuchnięte. Na zębach widoczny jest często zabarwiony osad bakteryjny.

Ze stanu zapalnego może rozwinąć się paradontoza, nie dając wyraźnych oznak. Oprócz krwawienia dziąseł, mogą występować także następujące objawy: przykry zapach z ust, zmiany ustawienia zębów, odsłonięcie szyjek zębowych i rozchwianie zębów, jak również dolegliwości bólowe. Paradontoza często wykrywana jest w wieku 40 lub 50 lat, mimo, że dentysta może wcześniej stwierdzić pierwsze objawy. Dlatego ważne jest oznaczenie profesjonalnego Kontrolnego Indeksu Paradontozy (PSI).

choroby1 choroby2
choroby3

Ważne!

Paradontoza jest stanem zapalnym przyzębia, nieleczona może doprowadzić do utraty zębów.