6. Jak jest leczona paradontoza?

7 maja, 2010

agnieszka

Postępowanie paradontozy może być zatrzymane dzięki systematycznemu leczeniu. Podstawą każdego leczenia jest zlikwidowanie bakterii powodujących nalot. Oto procedury terapeutyczne stosowane w NZOZ Stomatologia bez bólu:

Wstępna faza lub faza higieny:

Nasz lekarz wyjaśni przyczyny powstawania paradontozy. W oparciu o ortopantomogram (zdjęcie panoramiczne całego uzębienia), profesjonalne badanie periodontologiczne oznaczające głębokość kieszonek dziąsłowych wspomagane elektronicznym urządzeniem Periotest (określającym stopień rozchwiania zębów) lekarz określi stopień zaawansowania schorzenia. Zostaną Państwo skierowani do higienistki profesjonalnej celem przeprowadzenia instruktażu czyszczenia jamy ustnej. Dowiedzą się Państwo, jak utrzymać w czystości swoje zęby i dziąsła. Nauczą się Państwo prawidłowo stosować różne przyrządy do czyszczenia. Najpierw z zębów zostanie usunięty miękki nalot i złogi. Następnie powierzchnia zębów jest polerowana i fluorozywana. W zależności od sytuacji wyjściowej może być konieczne wielokrotne powtórzenie tych zabiegów. Na zakończenie usuwane są z powierzchni korzeni i z kieszonek dziąsłowych twarde złogi i bakteryjne naloty. Faza wstępna prowadzi do zmniejszenia ilości bakterii oraz ustąpienia stanu zapalnego.

Ważne!

Na zakończenie profesjonalnego czyszczenia zębów powierzchnie zębowe są polerowane specjalnymi pastami i gumowymi kielichami polerującymi. Dzięki temu zapobiega się szybkiemu ponownemu odkładaniu kamienia nazębnego.

Terapia antybiotykowa:

W określonych przypadkach konieczne może być zastosowanie antybiotyków w celu usunięcia najbardziej agresywnych szczepów bakterii.

Kontrola (ponowna ewaluacja):

Po kilku tygodniach następuje ponowna ocena stanu Państwa dziąseł. Lekarz przeprowadza badanie periodontologiczne z użyciem Periotestu w celu oceny poprawy lub pogorszenia stabilności zębów w kości. Jeżeli dotychczasowe postępowanie nie wystarczyło do usunięcia patologicznych kieszonek dziąsłowych, dentysta zaproponuje Państwu bardziej zaawansowane leczenie. Jest to tzw. faza korekcyjna (chirurgiczna).

Faza korekcyjna (chirurgiczna):chirurgia

W niektórych przypadkach konieczny jest mały zabieg chirurgiczny, w celu usunięcia resztek kamienia nazębnego i bakterii, które zadomowiły się w trudno dostępnych kieszonkach dziąsłowych i korzeniu (furkacja). Podczas zabiegu w miejscowym znieczuleniu czyszczona jest cała powierzchnia korzenia, aby pozbyć się możliwie wszystkich siedlisk bakterii. Ponadto przy większych ubytkach kości istnieje możliwość ich częściowego odbudowania przez zastosowanie specjalnych metod – tzw. metoda regeneracyjna – augmentacja kości i tkanek miękkich (GBR, GTR).

Ważne!

Osad musi być usuwany także po zabiegach chirurgicznych bardzo miękką szczoteczką dobraną przez naszego dentystę.

Postępowanie po zabiegu (wspierające leczenie paradontozy)

Długotrwały sukces zależy od Państwa zaangażowania w codzienną higienę jamy ustnej oraz od regularnej opieki dentysty oraz higienistki profesjonalnej. W ramach badań po zakończeniu leczenia kontrolowany jest stan dziąseł i zębów (np. mierzone są kieszonki dziąsłowe), są one również profesjonalnie czyszczone. Dowiedzą się Państwo także, które czynności w Państwa higienie jamy ustnej powinny zostać poprawione. Częstotliwość wizyt kontrolnych, na których ponownie oznaczany jest elektroniczny pomiar utrzymania zębów w zębodołach urządzeniem Periotest, uzależniona jest od stopnia zaawansowania choroby oraz indywidualnych czynników ryzyka zachorowania pacjenta. W większości przypadków wizyty konieczne są co trzy do sześciu miesięcy. Prosimy koniecznie przestrzegać terminów kontroli po zakończeniu leczenia! W innym wypadku istnieje niebezpieczeństwo, że choroba powróci i dalej będzie postępować niszczenie aparatu podtrzymującego.

Ważne!

Aby leczenie paradontozy zakończyło się sukcesem nieodzowne i decydujące jest Państwa współdziałanie. Prosimy przestrzegać terminów wizyt kontrolnych po zakończeniu leczenia oraz poświęcać szczególną uwagę codziennej higienie jamy ustnej.