Bruksizm to parafunkcja zwarciowa polegająca na mimowolnym i niekontrolowanym zaciskaniu i zgrzytaniu zębami.

Parafunkcja jest to nieprawidłowo utrwalona czynność narządu żucia odbiegająca jakościowo i ilościowo od przyjętych wzorców. Może występować w dzień i w nocy. Wyzwala się w związku z nadmierną czynnością mięśni żucia i ich zwiększonym napięciem. Do mięśni żucia zaliczamy następujące mięśnie: żwacz, skroniowy, skrzydłowy przyśrodkowy, skrzydłowy boczny górny i skrzydłowy boczny dolny. Odpowiadają one za odwodzenie, przywodzenie, ruchy boczne żuchwy. Wykorzystujemy je więc podczas mówienia, jedzenia, otwierania czy zamykania jamy ustnej.

Większość ludzi „bruksuje” w czasie snu – bruksizm ekscentryczny, polega na zgrzytaniu zębami w pozycji zwarcia ekscentrycznego. Budzą się z zaciśniętymi zębami, bolesnością i napięciem mięśni żwaczy. Część wykonuję tą czynność nieświadomie podczas dnia – bruksizm centryczny, który polega na zaciskaniu zębów w pozycji zwarcia centrycznego.

Przyczyny:

- czynnik psychospołeczny (stres)
- czynniki okluzyjne: utrata punktów stycznych, nie uzupełnione braki zębowe, brak stref podparcia, węzły urazowe, nieprawidłowości zębowe
- wady ortodontyczne np. : brak odpowiedniego zaguzkowania, zgryz krzyżowy, zgryz przewieszony
- czynniki jatrogenne: błędy w leczeniu zachowawczym, protetycznym, ortodontycznym
- zaburzenia na poziomie Ośrodkowego Układu Nerwowego np.: urazy mózgu, autyzm, narkomania
- parafunkcje np.: częste i długotrwałe żucie gumy, obgryzanie paznokci, nagryzanie na twarde przedmioty jak ołówki, długopisy

Objawy ogólnoustrojowe:

- bóle głowy
- bóle karku, pleców
- bóle ucha, szumu w uszach, piski, zaburzenia słuchu
- zaburzenia w produkcji śliny, odczucie suchości w jamie ustnej