Czym są choroby przyzębia?

24 maja, 2010

Rys. przyzębie
Strona 6
Osady nazębne (plaque), które zawsze zawierają bakterie, mogą wywołać stan zapalny przyzębia. Najpierw rozwija się stan zapalny samych dziąseł, gingivitis. Chore dziąsła zaczynają krwawić już przy delikatnym dotyku. W dalszym stadium zaawansowania stan zapalny może objąć całe przyzębie – mówi się wtedy o paradontitis. W tej fazie stan zapalny może doprowadzić do zniszczenia aparatu podtrzymującego. Dentysta rozpoznaje to m. in. po tym, że między dziąsłami a zębem tworzy się głęboka kieszonka dziąsłowa. Tam, gdzie przyzębie uległo zniszczeniu, zębowi brakuje oparcia. W miarę rozwoju choroby, dochodzi do coraz większego rozchwiania zęba, a na koniec do jego wypadnięcia. Następny fragment poradnika dowodzi, że nie musi się tak stać.
Uwaga: W chorobach przyzębia stan zapalny obejmuje dziąsła lub cały aparat podtrzymujący.

Anatomia zębaChoroby przyzębia atakują dziąsła (gingiva) lub cały aparat podtrzymujący (paradontium). Składa się on z dziąseł, kości szczęk i włókien łączących korzeń zębowy z kośćmi szczęk.

Osady nazębne (plaque), które zawsze zawierają bakterie, mogą wywołać stan zapalny przyzębia. Najpierw rozwija się stan zapalny samych dziąseł, gingivitis. Chore dziąsła zaczynają krwawić już przy delikatnym dotyku. W dalszym stadium zaawansowania stan zapalny może objąć całe przyzębie – mówi się wtedy o paradontitis. W tej fazie stan zapalny może doprowadzić do zniszczenia aparatu podtrzymującego. Dentysta rozpoznaje to m. in. po tym, że między dziąsłami a zębem tworzy się głęboka kieszonka dziąsłowa. Tam, gdzie przyzębie uległo zniszczeniu, zębowi brakuje oparcia. W miarę rozwoju choroby, dochodzi do coraz większego rozchwiania zęba, a na koniec do jego wypadnięcia. Następny fragment poradnika dowodzi, że nie musi się tak stać.

Ważne.