Przebieg leczenia kanałowego

22 czerwca, 2010

Leczenie kanałowe – przebieg procesu terapeutycznego

Lekarz rozpoczyna leczenie endodontyczne od znieczulenia okolicy bolesnego zęba. Znieczulenie nasiękowe lub przewodowe wykonujemy sterowanym mikroprocosorowo urządzeniem The Wand kub podajnikiem do wstrzyknięć karpulą. Nieprzyjemne doznania przy podawaniu środka znieczulającego towarzyszące ukłuciu, minimalizowane są przez nałożenie żelu znieczulającego na błonę śluzową.

rootcanal

Przed przystąpieniem do opracowania komory zęba i systemu kanałów korzeniowych, dentysta izoluje zęba od środowiska jamy ustnej specjalną gumą zwaną koferdamem. Koferdam ułatwia koncentrację wzroku na polu zabiegowym, chroni przed napływem śliny do ubytku oraz zabezpiecza jamę ustną przed drażnieniem i nieprzyjemnym smakiem chemicznych środków płuczących używanych do oczyszczenia systemu kanałów korzeniowych z bakterii.

endo

Endodonta

… uzyskuje dostęp do wnętrza zęba otwierając komorę i odsłaniając ujścia kanałów. Dokładna znajomość anatomii zębów pozwala na odnalezienie wszystkich ujść kanałów, których liczba nie zawsze jest do przewidzenia. Zdarza się, że w zębie, w którym jest zazwyczaj jeden kanał – można znaleźć kanał dodatkowy, natomiast w zębie trzykanałowym zdarzają się nawet dwa dodatkowe. Odmienności i anomalie anatomiczne wpływają w ogronym stopniu na ryzyko niepowodzenia leczenia kanałowego. Stąd lokalizacja ujść kanałów korzeniowych jest czynnościa determinującą późniejszy sukces. Po uzyskaniu dostępu do kanałów endodonta określa długość kanałów korzeniowych na podstawie cyfrowego zdjęcia rentgenowskiego (RVG) oraz elektronicznych urządzeń do pomiarów długości kanałów tzw: lokalizatorów wierzchołków korzeni. System kanałów korzeniowych poddawany zostaje opracowaniu mechaniczno-chemicznego w celu wyeliminowania zainfekowanej bakteriami miazgi. Do mechanicznej obróbki kanałów korzeniowych, z zwłaszcza zębiny na ich wewnętrznych ściankach używa się specjalistycznych giętkich narzędzi niklowo-tytanowych w odpowiednich do wielkości kanału rozmiarach. Taki komplet narzędzi jest z reguły jednorazowy ponieważ praca w cieniutkich kanałach korzeniowych skutkuje najczęściej zużyciem lub zniszczeniem takich narzędzi ręcznych lub rotacyjnych.
dentaport_zx_set_jpg

Giętkość i sprężystość tych narzędzi są cechami pozwalającymi opracować nawet niezwykle kręte i wąziutkie kanały korzeniowe. Opracowanie mechaniczne przerywane jest płukaniem środkami chemicznymi pomagającymi wyeliminować bakterie.

Kolejność płukania kanałów korzeniowych jest bardzo ściśle przestrzegana przez endodontę by zmaksymalizować efekt dezynfekcji kanałów i przygotować jałowe wnętrze zęba do wypełnienia. Wypełnienie systemu kanałów korzeniowych to ostatni etap leczenia w obrębie kanałów. W nowoczesnej mikroskopowej endodoncji wypełnienie kanałów polega na wykorzystaniu termociśnieniowej metody kondensacji gutaperki. Gutaperka jest głównym materiałem wypełnieniowym, której zalety plastyczności wykorzystano do bardzo szczelnego, pozbawionego mikroprzecieków “zakorkowania” kanałów korzeniowych, co przyczynia się do odcięcia zakamarków systemu korzeniowego od drobnoustrojów chorobotwórczych i zachowanie jałowości we wnętrzu leczonego zęba.

ObturaSystem BGutaperka uszczelniana jest specjalną pastą zwaną sealerem, której obecność gwarantuje dobre przyleganie gutaperki do ścian kanałów korzeniowych. Zarówno gutaperka jak i sealer są biozgodne z tkankami i obojętne dla organizmu, nie powodując alergicznych odczynów. Nawet przepchanie tych mas poza wierzchołek zęba do kości nie powoduje powikłań, czy konieczności usuwania tych nadmiarów. Hermetyczne zamknięcie systemu kanałów korzeniowych osiągane jest dzięki podgrzaniu gutaperki do dwustu stopni celcjusza, która stając się płynną równomiernie zapełnia nawet najmniejsze zakamarki w kanałach korzeniowych głównym oraz bocznych.