Recesje dziąsłowe

Częstym powodem, dla którego pacjenci zgłaszają się do lekarza dentystyrecesje dziąsłowe. Stanowią one narastający problem zdrowotny ponieważ, poza defektami natury estetycznej, powodują również zwiększenie dolegliwości na bodźce bólowe o charakterze chemicznym (kwaśne, słodkie pokarmy), termicznym (zimno, ciepło) i mechanicznym (wrażliwość na zadrapania, dotknięcia, ukłucia). Skutkiem recesji dziąsłowych jest także zwiększona podatność na próchnicę.

Zdjęcie przedstawiające recesję dziąsłową i odsłoniętą szyjkę zęba nr 33 - recesje dziąsłowe

Zdjęcie przedstawiające recesję dziąsłową i odsłoniętą szyjkę zęba nr 33

Recesje dziąsłowe mogą mieć różnorakie przyczyny i przybierać wielorakie formy. Oceniając stopień głębokości recesji oraz definiując występowanie czynników etiologicznych podejmuje się decyzję o sposobie leczenia.

Czynniki etiologiczne recesji:

• Niewłaściwy, traumatyzujący sposób szczotkowania zębów (np. poziome szorowanie z dużą siłą nacisku)
  • Nieprawidłowe przyczepy wędzidełek (warg, języka i policzków)
  • Zaburzenia zwarcia oraz morfologiczno-anatomiczne predyspozycje (np. cienka blaszka wyrostka zębodołowego pokrywająca korzeń od przedsionka jamy ustnej)
  • Czynnik dysfunkcyjny (bruksizm)
  • Efekt leczenia ortodontycznego (np. podczas przesuwania przedsionkowego zębów)
  • Długo utrzymujący się stan zapalny wokół szyjki zęba

Recesje dzielimy na cztery klasy, w zależności od możliwości całkowitego pokrycia (wg Millera)

• klasa I recesje nie przekraczające linii śluzówkowo-dziąsłowej, przy których nie występuje ubytek tkanek w przestrzeniach międzyzębowych
  • klasa II recesje sięgające do lub przekraczające linię śluzówkowo-dziąsłową, bez ubytku tkanek w przestrzeniach międzyzębowych
  • klasa III recesje przekraczające linię śluzówkowo-dziąsłową, wraz z ubytkiem tkanek miękkich lub kości w przestrzeniach międzyzębowych
  • klasa IV recesje przekraczają linię śluzówkowo-dziąsłową, a dodatkowo powikłane są rozległym zniszczeniem tkanek

W przypadku klas I i II można spodziewać się całkowitego pokrycia recesji, w klasie III częściowego, natomiast w IV klasie rokowanie pokrycia częściowego jest niepewne. Dlatego tak istotna jest wczesna i trafna diagnostyka recesji.

Obraz recesji, której przyczyną jest przedwczesny kontakt okluzyjny

Zabieg chirurgiczny polegający na pokryciu recesji metodą dokoronowego przesunięcia płata

Krawienie z rowka dziąsłowego po przecięciu więzadła

Ocena położenia linii śluzówkowo-dziąsłowej