Co to jest płytka nazębna? Co jest przyczyną próchnicy i paradontozy?

29 marca, 2010

agnieszka1Co to jest płytka nazębna?

Każdego dnia tworzy się niezauważalna błona przylegająca do zęba. Nazywana jest płytką nazębną.
Jest to stale narastająca masa chorobotwórcza, wywoływana działaniem bakterii i innych produktów przemiany materii. Płytka wzrasta zarówno na zębach, jak i przenika w dół do szczeliny między dziąsłem zębem. Kiedy następuje utrata kości otaczającej ząb, szczelina pogłębia się i wówczas nazywamy ją kieszenią. Bakterie płytki nazębnej produkują toksyny (trucizny), które niszczą dziąsła oraz przyległą kość. Jeżeli codziennie- poprzez szczotkowanie i używanie nitki – nie usuwamy całkowicie płytki, tworzy sie kamień nazębny. Jest to kamienna warstwa o pobruzdowanej, szorstkiej powierzchni. Kamień powyżej dziąseł jest widoczny , jednak największe zniszczenia powoduje ukryty kamień poddziąsłowy. Toksyny produkowane przez bakterie w płytce nie tylko infekują dziąsła, ale również niszczą przyległą kość wspierającą zęby.

Co jest przyczyną próchnicy i paradontozy?

Główną przyczyną powstawania próchnicy jest płytka nazębna, składająca się z resztek pokarmowych i bakterii, która odkłada się na zębach po każdym posiłku. Bakterie znajdujące się w płytce przekształcają dostarczane w pożywieniu cukry w kwasy, które z kolei powodują ucieczkę minerałów (wapń, fosfor) ze szkliwa. Prowadzi to do osłabienia i uszkodzenia szkliwa, umożliwiając dalszy rozwój próchnicy. Bakterie tworzące płytkę nazębną atakują również dziąsła oraz głębiej położone tkanki przyzębia – są więc główną i najważniejszą przyczynąparadontozy, do której dołączają się inne czynniki jak: palenie tytoniu, choroby ogólne (cukrzyca, osteoporoza), stres i wpływy genetyczne.