Co mogą Państwo zrobić dla siebie?

25 maja, 2010

Jeżeli chcą Państwo utrzymać w zdrowiu swoje dziąsła i przyzębie oraz uchronić się przed możliwymi negatywnymi następstwami chorób paradontalnych, muszą zwrócić Państwo szczególną uwagę na cztery zagadnienia:
Leczenie chorób ogólnych oraz wykonywanie badań profilaktycznych
Jeżeli są Państwo diabetykami, to aspektem decydującym o powodzeniu leczenia jest optymalne ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. Jeżeli cierpią Państwo na nadciśnienie tętnicze lub są po transplantacji i występuje u Państwa duży przerost dziąseł, to lekarz prowadzący powinien ustalić, czy ma to związek z przepisanymi lekami. W takim przypadku można zredukować dawkę leku lub „przestawić” się na inny. Nie wolno robić tego na własną rękę, tylko i wyłącznie w porozumieniu z lekarzem odpowiedzialnym za leczenie. Nieleczona cukrzyca zagraża zdrowiu Państwa jamy ustnej. Nieleczona paradontoza może mieć negatywny wpływ na stan ogólny Państwa zdrowia, na przebieg ciąży, na stan zdrowia przed transplantacją, u diabetyków, w chorobach nerek oraz układu krążenia. Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie. Prosimy korzystać z okresowych badań profilaktycznych oraz badań w gabinecie dentystycznym.
Strona 13
Optymalizacja higieny jamy ustnej
Gingivitis i paradontoza pojawiają się wtedy, gdy na zębach osadza się nalot. Dotyczy to zarówno zdrowych pacjentów jak i pacjentów takich jak Państwo, u których mamy do czynienia z dodatkowymi uwarunkowaniami chorobowymi. Dlatego dla własnego dobra powinni Państwo współpracować z dentystą w zakresie higieny jamy ustnej, przyczyniając się tym sposobem do pozytywnego skutku jego wszystkich działań. Ważna jest przede wszystkim regularna i efektywna higiena jamy ustnej2. Należą do niej dokładne szczotkowanie zębów oraz czyszczenie przestrzeni międzyzębowych przy użyciu nitki dentystycznej, szczoteczek do przestrzeni międzyzębowych dostępnych w różnych stopniach twardości oraz irygatora wodnego. Do ochrony przed próchnicą polecane są produkty do higieny jamy ustnej zawierające fluor (np. pasta do zębów zawierająca fluor, płyn do płukania lub żel fluorowy).
Zdjęcie – Łączne stosowanie medycznych produktów pielęgnacyjnych zapewnia szczególnie skuteczną ochronę przed zapaleniem dziąseł i tworzeniem się osadu nazębnego.
Strona 14
Unikanie czynników ryzyka
Do profilaktyki należy także unikanie czynników ryzyka. Chodzi przede wszystkim o palenie tytoniu i niezdrowy sposób odżywiania się, szczególnie powiązany z nadwagą i stresem. Wiadome jest, że te wszystkie czynniki ryzyka mogą mieć wpływ na ciężkość przebiegu parodontozy oraz jej wymiar.
Regularne wizyty u dentysty
Zdjęcie – Państwa dentysta oferuje bardzo skuteczne zabiegi profilaktyczne. Proszę zapytać o profesjonalne czyszczenie zębów oraz indywidualne możliwości leczenia, celem zachowania zdrowia zębów.
Uwaga: Proszę chronić swoje zęby i ogólne zdrowie, zwracając uwagę na cztery aspekty:
1) Choroby ogólne muszą być leczone starannie i dokładnie. Prosimy wykonywać badania profilaktyczne zalecane przez lekarza prowadzącego.
2) Prosimy zoptymalizować Państwa działania w zakresie higieny jamy ustnej.
3) Prosimy unikać czynników ryzyka takich jak palenie papierosów czy nadmierny stres.
4) Prosimy regularnie chodzić do dentysty.

Leczenie chorób ogólnych oraz wykonywanie badań profilaktycznych

Jeżeli są Państwo diabetykami, to aspektem decydującym o powodzeniu leczenia jest optymalne ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. Jeżeli cierpią Państwo na nadciśnienie tętnicze lub są po transplantacji i występuje u Państwa duży przerost dziąseł, to lekarz prowadzący powinien ustalić, czy ma to związek z przepisanymi lekami. W takim przypadku można zredukować dawkę leku lub „przestawić” się na inny. Nie wolno robić tego na własną rękę, tylko i wyłącznie w porozumieniu z lekarzem odpowiedzialnym za leczenie. Nieleczona cukrzyca zagraża zdrowiu Państwa jamy ustnej. Nieleczona paradontoza może mieć negatywny wpływ na stan ogólny Państwa zdrowia, na przebieg ciąży, na stan zdrowia przed transplantacją, u diabetyków, w chorobach nerek oraz układu krążenia. Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie. Prosimy korzystać z okresowych badań profilaktycznych oraz badań w gabinecie dentystycznym.

zestawOptymalizacja higieny jamy ustnej

Gingivitis i paradontoza pojawiają się wtedy, gdy na zębach osadza się nalot. Dotyczy to zarówno zdrowych pacjentów jak i pacjentów takich jak Państwo, u których mamy do czynienia z dodatkowymi uwarunkowaniami chorobowymi. Dlatego dla własnego dobra powinni Państwo współpracować z dentystą w zakresie higieny jamy ustnej, przyczyniając się tym sposobem do pozytywnego skutku jego wszystkich działań. Ważna jest przede wszystkim regularna i efektywna higiena jamy ustnej. Należą do niej dokładne szczotkowanie zębów oraz czyszczenie przestrzeni międzyzębowych przy użyciu nitki dentystycznej, szczoteczek do przestrzeni międzyzębowych dostępnych w różnych stopniach twardości oraz irygatora wodnego. Do ochrony przed próchnicą polecane są produkty do higieny jamy ustnej zawierające fluor (np. pasta do zębów zawierająca fluor, płyn do płukania lub żel fluorowy).

Unikanie czynników ryzyka

Regularne wizyty u dentysty.

Państwa dentysta oferuje bardzo skuteczne zabiegi profilaktyczne. Proszę zapytać o profesjonalne czyszczenie zębów oraz indywidualne możliwości leczenia, celem zachowania zdrowia zębów.Państwa starania i działania powinny być uzupełnione profesjonalnym czyszczeniem zębów – przynajmniej dwa razy w roku. Rozumiemy przez to usunięcie całego miękkiego i twardego osadu z zębów przez profesjonalną higienistkę stomatologiczną. Wyjaśni ona Państwu także, w jaki sposób można poprawić higienę jamy ustnej. Państwa dentysta oraz nasz cały zespół chętnie służą radą dot. działań profilaktycznych oraz pomocą w pojawiających się problemach. Czasami, w zaawansowanym stadium przerostu dziąseł, konieczne może być leczenie chirurgiczne. Wszelkie działania lecznicze – profilaktyczne i chirurgiczne – muszą być uzgodnione z dentystą przez lekarzy specjalistów.

Ważne.

Proszę chronić swoje zęby i ogólne zdrowie, zwracając uwagę na cztery aspekty:

1. Choroby ogólne muszą być leczone starannie i dokładnie. Prosimy wykonywać badania profilaktyczne zalecane przez lekarza prowadzącego.
  2. Prosimy zoptymalizować Państwa działania w zakresie higieny jamy ustnej.
  3. Prosimy unikać czynników ryzyka takich jak palenie papierosów czy nadmierny stres.
  4. Prosimy regularnie chodzić do dentysty.