Leczenie kanałowe – anatomia zęba

22 czerwca, 2010

anatomia

Leczenie kanałowe

… w kontakście anatomicznej budowy zęba

By uświadomić Państwu na jakie komplikacje może napotkać endodonta podczas leczenia kanalowego warto poznać i zrozumieć budowę anatomiczną zęba.

Ząb jest częścią człowieka, jest organem, który żyje, odbiera bodźce i jest związany z kością systemem więzadeł, które zapewniają stabilne usytuowanie zęba w jamie ustnej.

Budowa zęba jest warstwowa. Główny zrąb zęba stanowi zębina tworząc jego rdzeń.

Zębina jest zbudowana z systemu kanalików zębinowych, w których znajduje się płyn kanalikowy odpowiedzialny za przekazywanie bodźców bólowych do miazgi zębowej. Miazga zębowa zawiera nerwy naczynia krwionośne, które są odpowiedzialne za procesy życiowe zęba. W celu ochrony miazgi przed bodźcami bólowymi  z zewnątrz natura wyposażyła zęby w specjalny pancerz ochronny mający na celu zablokowanie docierania czynników drażniących do miazgi zębowej poprzez kanaliki zębinowe. Ten pancerz chroniący to szkliwo zęba. Szkliwo otacza ząb w jego części koronowej – która znajduje się nad dziąsłem i jest widoczna w jamie ustnej. Szkliwo ma budowę pryzmatyczną i jest amorficzne przez co skutecznie chroni ząb przed ciepłem, zimnem, dotykiem i bodźcami chemicznymi. Cement korzeniowy jest zewnętrzną warstwą chroniącą zębinę w części korzeniowej zęba. W zdrowej jamie ustnej i przy zdrowym przyzębiu korzeń zęba z pokrywającym go cementem korzeniowym jest całkowicie zagłębiony w kości i nie jest eksponowany do środowiska jamy ustnej.

Tak zbudowany, nieuszkodzony, zdrowy ząb w zdrowej jamie ustnej jest instrumentem służącym do krojenia i rozdrabniania pokarmów.