W jaki sposób można wcześnie rozpoznać choroby przyzębia?

22 maja, 2010

Badanie trwa jedynie kilka minut i jest dla Państwa prawie w ogóle nieodczuwalne. Aby ocenić stan dziąseł, zgryz dzielony jest na sześć różnych odcinków.
Rysunki
Górna szczęka Dolna szczęka
Zgryz dzielony jest na sześć odcinków.
Strona 8
Za pomocą specjalnej tępej sondy kolejno badane są wszystkie zęby w każdym odcinku. Dentysta zaczyna badanie od ostatniego zęba w pierwszym odcinku. Ostrożnie wprowadza sondę pomiędzy ząb a dziąsło i delikatnie dotyka ząb z każdej strony.
Rysunek
Budowa i wymiary sondy.
Wyniki badań są kodowane na pięciu poziomach. Stany zapalne dziąseł mierzone są według tego, czy krwawią przy dotyku sondą (kod 1). Ponadto dentysta może stwierdzić kamień nazębny i szorstkie obrzeża wypełnień (kod 2). Jeżeli sonda może wejść głęboko, mamy do czynienia z kieszonka dziąsłową. Jest to objaw paradontozy. W zależności od tego, jak głęboka jest kieszonka dziąsłowa, lekarz notuje kod 3 (płytka kieszonka) lub kod 4 (głęboka kieszonka). Kod 0 oznacza, że dziąsła są zdrowe. Dla każdego badanego odcinka notowana jest tylko najwyższa wartość. Jeżeli dla wszystkich odcinków zanotowany został kod 0, to przyzębie jest zdrowe. Kody 1 i 2 wskazują na stan zapalny dziąseł. Kod 3 oznacza średnio-ciężką chorobę paradontalną. Kod 4 potwierdza istnienie ciężkiej choroby paradontalnej. W większości przypadków chodzi o periodontitis, jednak przyczyną głębokich kieszonek dziąsłowych może być także przerost dziąseł.
Strona 9
Zdjęcie 1
Kod 0: Czarna końcówka sondy jest całkowicie widoczna w najgłębszym miejscu brzegu dziąsła przy wszystkich zębach danego odcinka. Brak kamienia nazębnego lub uszkodzonych brzegów wypełnień.
Kod 4: Czarna końcówka sondy znika całkowicie między zębem a dziąsłem. Głębokość torebki dziąsłowej jest większa niż 5,5 milimetra.
Uwaga: Stan przyzębia badany jest tępą sondą. Badanie nie trwa długo i jest prawie nieodczuwalne.
Strona 10

sondaBadanie trwa jedynie kilka minut i jest dla Państwa prawie w ogóle nieodczuwalne.

Budowa i wymiary sondy.

Ważne.