Kompleksowa diagnostyka periodontologiczna

17 marca, 2014

Kompleksowa diagnostyka periodontologicznaDnia 07.03.2014 w Legnicy odbył się w ramach szkolenia podyplomowego kurs pt. „Kompleksowa diagnostyka periodontologiczna„. Wykład prowadził dr n. med. Mariusz Bochniak, doświadczony praktyk periodontolog. W czasie kursu medycznego nasza koleżanka lek. stom. Sylwia Książek miała okazję poznać nowości diagnostyczne i lecznicze w terapii periodontologicznej, tak ważne dla utrzymania zdrowia jamy ustnej.
Dużą rolę w doborze terapii odgrywa prawidłowo poznany patogen, dzięki czemu terapia jest precyzyjnie dobrana i nie obciąża pacjenta nadmierną antybiotykoterapią. Pomocne są w tym testy mikrobiologiczne typu PET wykazujące obecność patogenów wywołujących periodontitis oraz wskazujące właściwą antybiotykoterapię.
Choroby przyzębia dzielą się na dwie zasadnicze grupy:
Periodontitis chronica (przewlekłe zapalenie przyzębia) mające częstszy związek z płytką nazębną i częściej dotyczące ludzi dojrzałych i starszych. Tu sukces terapii ma ścisły związek z regularną higieną profesjonalną prowadzoną przez personel medyczny oraz profilaktykę domową.
Periodontitis agresiva (agresywne zapalenie przyzębia) zwykle dotykające ludzi młodych, nie musi mieć związku z nadmierną akumulacją płytki nazębnej i występuje najczęściej symetrycznie w okolicy trzonowców i czasem siekaczy. Terapia wymaga zwykle leczenia skojarzonego chemioterapeutykiem (metronidazolem) i antybiotykiem (amoksycylina) oraz higienizacji profesjonalnej.
Diagnostyka periodontologiczna powinna również obejmować różnicowanie izolowanych chorób przyzębia z chorobami ogólnoustrojowymi mającymi manifestację w jamie ustnej. Nierzadko lekarz stomatolog jest lekarzem pierwszego kontaktu, który może rozpoznać tak poważne choroby jak: cukrzyca, białaczka, choroby autoimmunologiczne (liszaj, pęcherzyca, ziarniniak Wegenera), padaczka (zmiany spowodowanie stosowaniem leków jak hydantoina) czy rozrostowe zapalenie dziąseł w okresie dojrzewania.